Розвиток критичного мислення
Критичне мислення
нині один з модних трендів в освіті.
Та з чого починати? Як навчати дітей
розрізняти факт і суб’єктивне бачення, не піддаватися на маніпуляції?
На всі ці питання
існує просто відповідь – використовувати
методи розвитку критичного мислення під час уроків.
Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає
вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для
формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень.
З педагогічної точки
зору критичне мислення – це комплекс
мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати,
порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми,
ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий
вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.
Цим мисленнєвим
операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати і саме
школа є ідеальним середовищем для цього.
Яскравим прикладом методів розвитку критичного мислення є «Фішбоун» або метод «Риб’ячого кістяка». Сутність методу полягає в тому, що дитині пропонується скелет риби, де голова – проблема або питання, яке потребує відповіді, ребра – факти та проблеми (або «+» та «-«), а хвіст – вирішення проблеми чи відповідь на питання.
Отже, у такій
цікавій ігровій формі дитина самостійно оволодіває мисленнєвими операціями
синтезу та аналізу, вчиться міркувати та шукати відповіді, інтуїтивно прибігає
до застосування індуктивного чи дедуктивного способів мислення – тим самим
прямуючи до розвитку власного критичного мислення.